Hướng Dẫn

Học Tiếng Anh qua bài báo 01

Japan’s government launches competition to get people drinking.

Contest asks young adults for ideas to revitalise popularity of alcoholic drinks after big fall in tax revenues.

The Japanese government has launched a nationwide competition calling for ideas to encourage people to drink more alcohol after a change in attitudes among the young resulted in a slide in tax revenues.

The Sake Viva! campaign, which is being run by the National Tax Agency (NTA), asks 20- to 39-year-olds to come up with proposals to help revitalise the popularity of alcoholic drinks, which have fallen out of favour because of lifestyle changes during the coronavirus pandemic and among young people.

The competition, which runs until 9 September, calls for “new products and designs” as well as ways to promote home drinking. Entrants are also encouraged to explore sales methods using the metaverse, according to local website JiJi.com.

The NTA said alcohol consumption in Japan had fallen from an average of 100 litres a person a year in 1995 to 75 litres in 2020. The decrease in alcohol sales has hit Japan’s budget, which is already running a deficit of more than ¥48tn (£290bn)

Taxes on alcohol accounted for 1.7% of Japan’s tax revenue in 2020, down from 3% in 2011 and 5% in 1980. Total revenue from tax on alcohol in the 2020 financial year fell by more than ¥110bn to ¥1.1tn, compared with the previous year, the NTA said earlier this month. It was the biggest fall in alcohol tax income in 31 years, according to the Japan Times.

“As working from home made strides to a certain extent during the Covid 19 crisis, many people may have come to question whether they need to continue the habit of drinking with colleagues to deepen communication,” an official at the agency told the English-language newspaper at the time. “If the ‘new normal’ takes root, that will be an additional headwind for tax revenue.”

There was a particularly steep decline in beer consumption, with sales volume down 20% to less than 1.8bn litres.

Kirin brewery, which makes Kirin lager and Ichiban Shibori, said per capita beer consumption in Japan totalled about 55 bottles in 2020, a 9.1% decline on the previous year.

Japan’s health ministry said it hoped the campaign would also remind people to remember to drink only the “appropriate amount of alcohol”.

Finalists in the competition will be invited to gala awards ceremony in Tokyo on 10 November, and the tax office said it would support the commercialisation of the ideas from the winner.

CÁCH ĐỌC HIỂU MỘT BÀI BÁO BẰNG TIẾNG ANH

Gợi ý cho các em:

Bước 1: Xem thì ở trong câu văn người ta sử dụng là thì gì? Là thì hiện tại đơn? hiện tại hoàn thành,…….? => để chúng ta hiểu được ngữ cảnh.

Bước 2: Tìm ra các từ mới, cụm từ mới,…. mà chúng ta chưa biết => sau đó các em viết chúng xuống.

Bước 3: Tra từ mới đó để biết nghĩa và phát âm của các từ, cụm từ,…..mà các em vừa mới có (các em nên sử dụng từ điển Oxford, Longman hoặc Cambridge).

Bước 4: Tập đặt câu và sử dụng chúng cho các ngữ cảnh thực dụng của các em.

Ứng dụng của bài báo:

Japan’s government launches competition to get people drinking.

Bước 1: Câu trên là thì hiện tại đơn

Bước 2: Các từ và cụm từ là:

  • Japan’s government (phrasal noun – cụm danh từ): Chính phủ Nhật Bản
  • Launch (động từ-v): khởi động
  • Competition (danh từ-uncountable noun): Cuộc thi cử
  • To get (động từ- v): để có
  • People drinking (phrasal noun – cụm danh từ): việc uống đồ uống của con người

Tạm dịch câu như sau: Chính phủ Nhật Bản khởi động cuộc thi để có được việc con người ăn nhậu.

Tương tự câu tiếp theo:

Contest asks young adults for ideas to revitalise popularity of alcoholic drinks after big fall in tax revenues.

Bước 1: Câu trên là thì hiện tại đơn

Bước 2: Các từ và cụm từ là:

  • Contest (v): cuộc thi (đồng nghĩa với từ Competition)
  • To ask (v): để hỏi
  • Young adult (cụm danh từ): người vị thành niên trẻ
  • Idea(n): ý tưởng
  • Revitalize/revitalise (v): để làm mạnh hơn
  • Popularity (n): sự đồng lòng, chung sức
  • Of (pre-giới từ): của
  • Alcoholic drinks (cụm danh từ): việc uống bia rượu
  • After (pre-giới từ): sau khi
  • Big fall (cụm danh từ): việc giảm lớn/ giảm sâu
  • Tax revenues (cụm danh từ): lợi nhuận thuế/ danh thu thuế

Tạm dịch câu như sau: Cuộc thi tiến hành để hỏi các bạn vị thành niên trẻ về các ý tưởng của họ để làm mạnh hơn/ hưởng ứng về việc uống bia rượu của cộng đồng sau việc đóng thuế giảm sâu.

Tương tự các câu khác các em cũng làm như vậy nhé.

Bạn có thể download bài PFD theo link: https://drive.google.com/file/d/1x4FsYAlFXA2qu3IhlxIfXQprBE5DsDES/view?usp=sharing

Nguồn bài báo: The Guardian